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  • 2011Conference Paper
    [["dc.contributor.author","Hellberg-Bahr, Anneke"],["dc.contributor.author","Pfeuffer, Martin"],["dc.contributor.author","Spiller, Achim"],["dc.contributor.author","Brümmer, Bernhard"],["dc.contributor.editor","Rickert, Ursula"],["dc.contributor.editor","Schiefer, Gerhard"],["dc.date.accessioned","2018-02-12T14:42:47Z"],["dc.date.available","2018-02-12T14:42:47Z"],["dc.date.issued","2011"],["dc.description.abstract","The stickiness of prices and reasons for price changes are widely discussed in market analyses and marketing theory. Explanations and reasons of rigidities have shown that prices do not change as often in small retail stores and in markets with high concentration (Powers and Powers 2001, Hannan and Berger 1991). For organic products, until now there have been few clear results about pricing strategies and it can be assumed that consumers pay premium prices for organic products with increasing market shares of the sector. Hence the opportunities regarding pricing behaviour and pricing strategies in the organic milk supply chain up to now have not been discussed. This paper strives to close this research gap by examining rigidities in the organic milk market on the basis of organic retail scanner data. Using these results, pricing strategies in the organic retail sector are discussed."],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/12182"],["dc.language.iso","en"],["dc.notes.preprint","yes"],["dc.notes.status","final"],["dc.relation.conference","International European Forum on Innovation and System Dynamics in Food Networks"],["dc.relation.eventend","February 18, 2011"],["dc.relation.eventlocation","Innsbruck-Igls, Austria"],["dc.relation.eventstart","February 14, 2011"],["dc.relation.iserratumof","yes"],["dc.title","Using Price Rigidities to Explain Pricing Strategies in the Organic Milk Chain"],["dc.type","conference_paper"],["dc.type.internalPublication","unknown"],["dspace.entity.type","Publication"]]
    Details
  • 2012Working Paper
    [["dc.contributor.author","Brümmer, Bernhard"],["dc.contributor.author","Hellberg-Bahr, Anneke"],["dc.contributor.author","Pfeuffer, Martin"],["dc.contributor.author","Spiller, Achim"],["dc.date.accessioned","2018-01-16T15:12:02Z"],["dc.date.available","2018-01-16T15:12:02Z"],["dc.date.issued","2012"],["dc.description.abstract","Derzeitige Milchpreisentwicklungen zeigen, dass die Diskussion um Preisgestaltungsmöglichkeiten in der Bio-Milchwirtschaft aktuell ist. Von Erzeugerseite wird dabei der Begriff fairer Preise diskutiert, da niedrige bzw. volatile Marktpreise zu der Wahrnehmung einer unfairen Behandlung führten. Strategien zur Steigerung der Wertschöpfung sind bisher in der Bio-Milchwirtschaft kaum betrachtet worden. Es war daher Ziel des Projektes, innovative Ansätze für eine faire Preisfindung in der ökologischen Milchwirtschaft zu erarbeiten und neue Preisstrategien zu erschließen, da Erzeuger und Molkereien besonders von Preisvolatilitäten betroffen sind. Anhand einer Scannerdatenanalyse wird gezeigt, dass Biokäufer im Naturkosthandel (NKH) vergleichsweise preisunsensibel sind. Folglich existieren Spielräume, die auch für Fairnesskonzepte in der Wertschöpfungskette (WSK) genutzt werden können. Ergänzend zeigt die Preisanalyse auf, dass die Akteure im NKH eine eher zurückhaltende Preispolitik mit wenigen Preisänderungen betreiben, die nahezu branchenweit gleichzeitig durchgeführt werden und eine verzögerte Weitergabe von sinkenden Erzeugerpreisen an den Verbraucher vollziehen. Dies spricht für eine Premium-Preis-Strategie des Handels mit Margenausweitung, was Potentiale für ein Fair-Preis-System bietet, allerdings mit kartellrechtlichen Grenzen. Wie eine Landwirtebefragung aufzeigt, besteht seitens der Biolandwirte Einigkeit, dass die Diskussion um faire Preise wichtig ist. Zusätzlich sind genaue Vorstellungen von fairen Preisen vorhanden. Biolandwirte haben eine wesentlich höhere Wertorientierung, die ein Fair-Preis-Konzept erfüllen sollte. Das Verhalten und der Umgang in der WSK werden als bedeutender für ein faires Konzept erachtet im Vergleich zu den konventionellen Berufskollegen. Es wird ein anbieterorientiertes Fair-Preis-System vorgeschlagen, das die Fairnesskommunikation (gerechte Margenverteilung) und gleichzeitige Ausweitung der Margen zum Ziel hat. Durch den innovativen Charakter der Studie kann eine stufenübergreifende Betrachtung von Preisbildungsmechanismen im NKH in die bestehende Fairnessforschung eingeordnet werden. Die Untersuchung liefert damit wichtige erste Erkenntnisse zum Wechselspiel von Effizienz und Gerechtigkeit in WSK."],["dc.description.abstract","In recent years, growing price volatilities in the milk market have triggered a discussion about fair prices in agricultural supply chains. Given the increasing complaints by German farmers, agricultural organizations and politicians reached the conclusion that farmers felt unfairly treated due to their dissatisfaction with the current prices for agricultural products. In the context of this discussion the question arose of what fair and innovative pricing systems in the German organic milk supply chain might be. Keeping this in mind we used a scanner data analysis in order to get insights into the consumer behavior and the pricing policies of specialized organic food shops in Germany. A survey among 531 German farmers provided further indications of what farmers perceived as fair. The results of our research show that patrons of specialized organic food shops are less price-sensitive, although traditional price thresholds should be kept in mind. Moreover, premium pricing strategies have successfully been implemented by the partners in the organic milk supply chain due to high and rigid prices, high synchronization and asymmetrical price transmission. These results reveal opportunities for the design of fair pricing concepts in compliance with the boundaries of antitrust law. The need for fair prices in the organic milk chain has become apparent by the results of the farmer survey. Organic farmers have clear visions about fair prices, can define them and focus more on values in supply chains than on the distribution of margins. Fair treatment and fair behaviour are important for them. The results lead us to recommend a supplier oriented fair pricing system including fairness communication to consumers (fair distribution of margins) with an expansion of margins at the same time. The analysis of pricing systems in this supply chain combined with actual fairness research approaches clearly demonstrates the innovative approach of the study and gives insights into the interaction between efficiency and justice in agricultural supply chains."],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/11671"],["dc.language.iso","de"],["dc.notes","Endbericht zum BÖL - Projekt FKZ 28080E127 Laufzeit: 01.12.2009 - 31.08.2012"],["dc.notes.status","final"],["dc.publisher","Georg-August-Universität Göttingen , Department für Agrarökonomie und Rurale Entwicklung"],["dc.publisher.place","Göttingen"],["dc.relation","Bundesprogramm Ökologischer Landbau - BÖLN"],["dc.title","Preisgestaltung in risikobehafteten Wertschöpfungsketten: Innovative Ansätze für eine faire Preisfindung in der ökologischen Milchwirtschaft"],["dc.title.alternative","A Pricing along a value chain fraught with risks: Innovative approach to fair pricing in the organic milk sector"],["dc.type","working_paper"],["dc.type.internalPublication","unknown"],["dspace.entity.type","Publication"]]
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  • 2011Journal Article
    [["dc.bibliographiccitation.firstpage","869"],["dc.bibliographiccitation.issue","12"],["dc.bibliographiccitation.journal","Wirtschaftsdienst"],["dc.bibliographiccitation.lastpage","871"],["dc.bibliographiccitation.volume","91"],["dc.contributor.author","Brümmer, Bernhard"],["dc.contributor.author","Fahlbusch, Markus"],["dc.contributor.author","Pfeuffer, Martin"],["dc.contributor.author","Spiller, Achim"],["dc.contributor.author","Hellberg-Bahr, Anneke"],["dc.date.accessioned","2018-01-08T11:03:47Z"],["dc.date.available","2018-01-08T11:03:47Z"],["dc.date.issued","2011"],["dc.description.abstract","Das Bundeskartellamt hat sich im Juni 2011 mit Marktinformationssystemen auf dem Rohmilchmarkt beschäftigt und die Auffassung vertreten, dass auf diesem Markt eine zu hohe Markttransparenz herrsche. Dies reduziere den für einen funktionierenden Markt erforderlichen Geheimwettbewerb. Dem widersprechen die Autoren, da die Besonderheiten des Rohmilchmarktes gegen eine Einschränkung der Transparenz sprechen. Zunehmende Transparenz durch bessere Preisvergleichsmöglichkeiten im Internet stellt den Grundsatz des Geheimwettbewerbs auch auf anderen Märkten in Frage."],["dc.identifier.doi","10.1007/s10273-011-1315-6"],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/11554"],["dc.language.iso","de"],["dc.notes.status","final"],["dc.title","Markttransparenz und Geheimwettbewerb? Das Beispiel Rohmilchmarkt"],["dc.type","journal_article"],["dc.type.internalPublication","unknown"],["dspace.entity.type","Publication"]]
    Details DOI