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  • 2012Journal Article Research Paper
    [["dc.bibliographiccitation.artnumber","12"],["dc.bibliographiccitation.firstpage","1"],["dc.bibliographiccitation.issue","3"],["dc.bibliographiccitation.journal","GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung"],["dc.bibliographiccitation.lastpage","12"],["dc.bibliographiccitation.volume","29"],["dc.contributor.author","Ilse, B."],["dc.contributor.author","Hildebrandt, J."],["dc.contributor.author","Posselt, J."],["dc.contributor.author","Laske, A."],["dc.contributor.author","Dietz, I."],["dc.contributor.author","Borasio, G. D."],["dc.contributor.author","Kopf, A."],["dc.contributor.author","Nauck, F."],["dc.contributor.author","Elsner, F."],["dc.contributor.author","Wedding, U."],["dc.contributor.author","Alt-Epping, B."],["dc.date.accessioned","2019-07-10T08:14:07Z"],["dc.date.available","2019-07-10T08:14:07Z"],["dc.date.issued","2012"],["dc.description.abstract","Fragestellung: Mit der Änderung der ärztlichen Approbationsordnung (ÄApprO) im Jahre 2009 wurde die Palliativmedizin als 13. Querschnittsfach (Q13) verpflichtend in das studentische Curriculum eingeführt. Die Umsetzung dieser Änderung muss bis zum Beginn des Praktischen Jahres im August 2013 oder bei der Meldung zum Zweiten Abschnitt der Ärztlichen Prüfung für den Prüfungstermin im Oktober 2014 erfolgen. In vorangegangenen Umfragen wurden an den medizinischen Fakultäten in Deutschland sehr heterogene palliativmedizinische Lehrstrukturen beschrieben. Daher sollten nun die curricularen und prüfungsbezogenen Planungen der jeweiligen Fakultäten zur Implementierung eines verpflichtenden Q13 Palliativmedizin erfragt werden. Methodik: Die Bundesvertretung der Medizinstudierenden Deutschlands (bvmd) führt seit 2006 zweijährliche Umfragen an allen medizinischen Fakultäten in Deutschland zum gegenwärtigen Stand der palliativmedizinischen Lehre durch. Nach Konzeption eines Online-Fragebogens und Pilotierung erfolgte im Mai 2010 eine einmonatige Online-Umfrage. Die Daten wurden deskriptiv ausgewertet. Ergebnisse: 31 von 36 medizinischen Fakultäten nahmen an der Befragung teil. An 15 Fakultäten existierten zum Befragungszeitpunkt bereits verpflichtende Lehrveranstaltungen entsprechend der Vorgabe der neuen ÄApprO; an drei Standorten soll das Q13 Palliativmedizin erst ab dem Sommersemester 2012 verpflichtend eingeführt werden. An 15 Fakultäten bestand bereits ein Lehrcurriculum für Q13, teils angelehnt an die curricularen Vorgaben der Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin. Sechs Standorte beschrieben einen begonnenen Implementierungsprozess noch ohne Curriculum. An den meisten Fakultäten werden 21-40 Lehrveranstaltungsstunden angestrebt, die überwiegend in Form von Vorlesungen oder Seminaren, seltener auch in betreuungsintensiveren Formaten angeboten werden sollen. Die Mehrzahl der teilnehmenden Fakultäten strebt eine Prüfung in Form von Multiple Choice Fragen an. An 8 Universitäten bestand ein eigenständiger Lehrstuhl für Palliativmedizin (5 weitere in Planung); dies war mit einem höheren Maß an Pflichtlehre analog der Vorgabe der ÄApprO verbunden. Ein breites Spektrum an lehrbeteiligten Berufsgruppen, Fachdisziplinen und externen Kooperationspartnern wurde angegeben. Schlussfolgerung: Die infrastrukturellen Voraussetzungen, die bisherigen curricularen Planungen und der Grad der Implementierung des Q13 analog der Vorgabe der neuen ÄApprO divergieren zwischen den einzelnen medizinischen Fakultäten erheblich. Die Bemühungen um eine qualitativ hochwertige Lehre in Hinblick auf die vielschichtigen Fragestellungen bei der Betreuung schwerst- und sterbenskranker Patienten spiegeln sich in der Umfrage ebenso wider wie der besondere Stellenwert eines eigenständigen Lehrstuhls für Palliativmedizin für die Umsetzung der gesetzlichen Vorgaben. Die Mitwirkung der verschiedenen Berufsverbände an dieser Umfrage sowie das große Spektrum der Lehrbeteiligten unterstreicht die interdisziplinäre und multiprofessionelle Dimension palliativmedizinischer Lehre."],["dc.identifier.fs","591769"],["dc.identifier.pmid","22737202"],["dc.identifier.purl","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gs-1/9539"],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/61440"],["dc.language.iso","de"],["dc.notes.intern","Merged from goescholar"],["dc.relation.issn","1860-3572"],["dc.relation.orgunit","Universitätsmedizin Göttingen"],["dc.relation.orgunit","Klinik für Palliativmedizin"],["dc.rights","Goescholar"],["dc.rights.uri","https://goescholar.uni-goettingen.de/licenses"],["dc.subject.ddc","610"],["dc.title","Palliativmedizinische Lehre in Deutschland – Planungen der Fakultäten zum zukünftigen Querschnittsfach 13"],["dc.title.translated","Palliative Care teaching in Germany – concepts and future developments"],["dc.type","journal_article"],["dc.type.internalPublication","yes"],["dc.type.subtype","original_ja"],["dc.type.version","published_version"],["dspace.entity.type","Publication"]]
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  • 2010Journal Article
    [["dc.bibliographiccitation.firstpage","218"],["dc.bibliographiccitation.issue","05"],["dc.bibliographiccitation.journal","Zeitschrift für Palliativmedizin"],["dc.bibliographiccitation.lastpage","226"],["dc.bibliographiccitation.volume","11"],["dc.contributor.author","Jaspers, B."],["dc.contributor.author","Becker, M."],["dc.contributor.author","King, C."],["dc.contributor.author","Radbruch, L."],["dc.contributor.author","Voltz, R."],["dc.contributor.author","Nauck, F."],["dc.date.accessioned","2019-07-09T11:52:57Z"],["dc.date.available","2019-07-09T11:52:57Z"],["dc.date.issued","2010"],["dc.description.abstract","Aim The aim of this qualitative study is to explore the impact of a personʼs motivation to write an advance directive (AD) on the concept of the document. Methods Answers to 3 questions of transcribed semistructured interviews (INT) were analysed for information about certain occasions and/or reasons / causes to write an AD, expectations from having written this AD and the most important things the individualwanted to express. Qualitative approach with inductive categorisation and content analysis. Software:MAXQDA, version 2007. Results Inclusion of 48 individuals (20 healthy people, 16 chronically ill people and 12 palliative care patients); mean age 63.1±4.4 years, 35% male. Mean length of INT: 23:07±10:11 [11:37– 63:10] min. Identified occasionswere either rational (public debate, decision to write down wishes etc.) or emotional (altruism, death of a loved one (DOL) /acquaintance). Reasons, defined as goal-directedness or purpose, could be divided into active (own ideas and concepts) and reactive reasons (mirroringdying of others /DOL). In active reasons, 5 categories of topics for end-of-life care were found, in reactive 2. Five types of motivations with certain characteristics and impact on the concept of an ADwere identified. Negative experience with DOL lead to a concept of AD that can be described as negative blueprint of someone elseʼs death, lacking most important individualized information. Group differences are presented. Conclusions It seems that the motivation to write an AD has an impact on the concept of the document, as it is influencing the frame of mind, i. e. causing a narrow mind frame. Those who advise others in writing an AD should therefore ask for their motivation and reasons to do so in order to allowanticipatorymeasures against the pitfalls of a narrowmind."],["dc.identifier.doi","10.1055/s-0030-1248550"],["dc.identifier.fs","577662"],["dc.identifier.purl","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gs-1/6208"],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/60307"],["dc.language.iso","de"],["dc.notes.intern","Merged from goescholar"],["dc.relation.orgunit","Klinik für Palliativmedizin"],["dc.rights","Goescholar"],["dc.rights.uri","https://goescholar.uni-goettingen.de/licenses"],["dc.subject.ddc","610"],["dc.title","Ich will nicht so sterben wie mein Vater!"],["dc.type","journal_article"],["dc.type.internalPublication","yes"],["dspace.entity.type","Publication"]]
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  • 2019Journal Article
    [["dc.bibliographiccitation.artnumber","e0216778"],["dc.bibliographiccitation.issue","5"],["dc.bibliographiccitation.journal","PLOS ONE"],["dc.bibliographiccitation.volume","14"],["dc.contributor.author","Stanze, Henrikje"],["dc.contributor.author","Schneider, Nils"],["dc.contributor.author","Nauck, Friedemann"],["dc.contributor.author","Marx, Gabriella"],["dc.date.accessioned","2019-07-09T11:51:30Z"],["dc.date.available","2019-07-09T11:51:30Z"],["dc.date.issued","2019"],["dc.description.abstract","BACKGROUND: Caring for patients with advanced lung cancer is of high relevance in different clinical settings. Lung cancer is among the most common causes of death from malignant neoplasms worldwide; with increasing prevalence and mortality. AIM: To get a better understanding of individual patients' needs, exploring the experiences and meaning of living with advanced lung cancer at the end of life, and to develop strategies for improving patient-centred care in Germany. DESIGN: Qualitative explorative interview study with patients, using grounded theory. SETTING/PARTICIPANTS: A sample of 17 adults living with advanced lung cancer in Lower Saxony/Germany was recruited in two university hospitals. Patients were asked to tell of their experiences of living with advanced lung cancer. The emphasis of this study was the period of palliative tumour therapy. RESULTS: The main phenomenon of living with advanced lung cancer is the feeling of having to redefine one's own existence, such as social roles within and outside the family. The diagnosis trigger powerlessness, which can lead to information passivity, followed by acceptance of aggressive tumour treatment. Patients perceive a high degree of psychological and social stress, without being able to express this. There is a lack of regular appropriate psychosocial care accompanying chemotherapy. Patients ascribe their physical suffering to the side effects of tumour treatment, which may trigger a desire to die. Finally, patients tend to hide their individual needs, even when asked. CONCLUSIONS: Regarding the patients' needs, greater emphasis must be placed on psychosocial care as part of the biopsychosocial model to adequately consider the patients' concerns. Assessments can be helpful to enhance communication at an early stage across all professions into the multi-professional therapy."],["dc.identifier.doi","10.1371/journal.pone.0216778"],["dc.identifier.pmid","31086395"],["dc.identifier.purl","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gs-1/16140"],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/59960"],["dc.language.iso","en"],["dc.notes.intern","Merged from goescholar"],["dc.relation.orgunit","Klinik für Palliativmedizin"],["dc.rights","CC BY 4.0"],["dc.rights.uri","https://creativecommons.org/licenses/by/4.0"],["dc.subject.ddc","610"],["dc.title","“I can’t get it into my head that I have cancer…” - A qualitative interview study on needs of patients with lung cancer"],["dc.type","journal_article"],["dc.type.internalPublication","yes"],["dc.type.version","published_version"],["dspace.entity.type","Publication"]]
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  • 2010Journal Article Research Paper
    [["dc.bibliographiccitation.artnumber","Doc67"],["dc.bibliographiccitation.issue","5"],["dc.bibliographiccitation.journal","GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung"],["dc.bibliographiccitation.volume","27"],["dc.contributor.author","Alt-Epping, Bernd"],["dc.contributor.author","Jung, Wolfram"],["dc.contributor.author","Simmenroth-Nayda, Anne"],["dc.contributor.author","Russo, Sebastian G."],["dc.contributor.author","Vormfelde, Stefan Viktor"],["dc.contributor.author","Nauck, Friedemann"],["dc.date.accessioned","2019-07-09T11:53:07Z"],["dc.date.available","2019-07-09T11:53:07Z"],["dc.date.issued","2010"],["dc.description.abstract","Palliative care for patients with advanced and progressive diseases has recently become an integrated and compulsory part of undergraduate training in Germany. Up until now, undergraduate teaching in this cross-disciplinary medical field varied and therefore problems during the implementation process with regard to formal aspects and teaching content are to be expected. This contribution summarizes the new legislative framework for palliative care as an independent specialty in undergraduate medical training and describes format, content and problems of the current implementation process at the University Medical School Göttingen, in order to provide advice and support for other faculties."],["dc.description.abstract","Die palliativmedizinische Versorgung schwerst- und sterbenskranker Patienten wurde mit letzter Novellierung der Ärztlichen Approbationsordnung (07/2009) als Querschnittsfach 13 in das studentische Curriculum aufgenommen. Die formale Implementierung als Pflichtlehr- und Prüfungsfach innerhalb der vorgeschriebenen Umsetzungsfrist dürfte eingedenk der Heterogenität bisheriger palliativmedizinischer Ausbildung an den einzelnen Fakultäten Herausforderungen in Hinblick auf strukturelle und insbesondere inhaltliche Fragen mit sich bringen. Dieser Beitrag skizziert die neuen rechtlichen Rahmenbedingungen für das Querschnittsfach 13 und den bisherigen Stand der Lehre im Fachbereich Palliativmedizin in Deutschland. Der Beitrag möchte anhand des bisherigen, noch nicht abgeschlossenen Implementierungsprozesses 1 Universitätsmedizin an der Universitätsmedizin Göttingen die damit verbundenen Probleme Göttingen, Abteilung aufzeigen sowie konzeptuelle und curriculare Anregungen und Hilfestellungen für die Umsetzung an anderen Fakultäten geben."],["dc.identifier.doi","10.3205/zma000704"],["dc.identifier.fs","577427"],["dc.identifier.pmid","21818212"],["dc.identifier.purl","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gs-1/6910"],["dc.identifier.uri","https://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?gro-2/60346"],["dc.language.iso","en"],["dc.notes.intern","Merged from goescholar"],["dc.notes.intern","Merged from goescholar"],["dc.relation.issn","1860-3572"],["dc.relation.orgunit","Institut für Allgemeinmedizin"],["dc.relation.orgunit","Universitätsmedizin Göttingen"],["dc.relation.orgunit","Klinik für Palliativmedizin"],["dc.rights","Goescholar"],["dc.rights.uri","https://goescholar.uni-goettingen.de/licenses"],["dc.subject.ddc","610"],["dc.title","Implementierung des Querschnittsfachs Palliativmedizin (Q13) vor dem Hintergrund der neuen gesetzlichen Rahmenbedingungen am Beispiel der Universitätsmedizin Göttingen"],["dc.title.alternative","Implementing the cross-disciplinary subject of palliative medicine (Q13) against the backdrop of recent changes of the legal framework using University Medical School Göttingen as an example"],["dc.type","journal_article"],["dc.type.internalPublication","yes"],["dc.type.subtype","original_ja"],["dc.type.version","published_version"],["dspace.entity.type","Publication"]]
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